Tuesday, January 19, 2010

Home » » Pusat kitar semula jadi tong sampah awam

Pusat kitar semula jadi tong sampah awam

salam allz
adakah anda sedar tentang program kitar semula yang giat dijalankan di Malaysia???
lihat sendiri gambar di bawah ini....
klik pada gambar untuk ke page sumber berita

Lihatlah gambar diatas..
Pusat pengumpulan barangan kitar semula dijadikan tong sampah awam dengan segala jenis sampah sarap disumbat ke dalam pusat pengumpulan berkenaan. Bukan saja disumbat, malah sampah dibuang merata-rata disekeliling pusat pengumpulan tersebut. Keadaan ini sangat mencemarkan alam sekitar..

Itulah yang berlaku di beberapa tempat di bandar raya dan pinggir bandar raya ini, sehingga menimbulkan masalah kepada pihak berkuasa tempatan (PBT). Sama ada disebabkan tidak faham mengenai fungsi sebenar pusat pengumpulan barangan kitar semula atau sengaja bersikap tak ambil peduli, ia menunjukkan tahap kesedaran yang masih rendah mengenai kempen kitar semula walaupun ia sudah lama dilaksanakan.

Malah, pelbagai cara sudah dilakukan kerajaan khususnya pihak berkuasa tempatan ke arah mempromosi dan menggalakkan kempen kitar semula barangan terpakai terutama plastik, kertas dan kaca, sejak dulu lagi.

Memang agak menyedihkan apabila masih ramai masyarakat tidak memahami fungsi sebenar pusat pengumpulan barangan kitar semula itu dan menganggapnya tong sampah awam.

Bagaimana lagi hendak menyedarkan masyarakat tentang amalan kitar semula?????
NoThumbs Down
sgt menyedihkan..

2 comments:

  1. pusat pembuangan sampah di meru [klu tak silap la] yang bila kita hantar di situ akan dpt 10sen utk setiap kg kot..situ pun dh tutup tempat tu jd org ramai buang jea sampah depan pusat tersebut..


    sayang tempat penggumpulan sampah tu di buang

    ReplyDelete
  2. xtau nak kata la..aku ni jarang jugak kita semula tapi agak pandai la nak buang sampah2 kat mane..gunakan la kemudahan yang disediakan dengan betul..

    ReplyDelete